Inga produkter i varukorgen.

Allmänna villkor

Köpvillkor

Allmänt
När du ingår avtal med oss så ingår du avtal med Folkets Däck AB, med organisationsnummer: 559249-4453. I samband med att du gör ett köp av en produkt eller en tjänst via vår hemsida, ”www.folketsdack.se”, via våra sociala medier, eller på någon av våra fysiska anläggningar som verkstäder och butiker, så accepterar och förbinder du dig per automatik till detta köpevillkor och dess innehåll som framkommer här nedan.

Personuppgifter
Vid registrering av din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet, i syfte att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Genom GDPR har du rätt att få den information vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du alltid begära rättelse eller borttagning av dina personuppgifter ur vårt kundregister. Vi försäkrar även att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter till tredje man eller till våra leverantörer i kommersiellt syfte. Däremot så förekommer det att vi delar uppgifter om dina fordon med våra leverantörer. Detta görs i syfte att kunna ta fram de bästa möjliga produkter och tjänster för dig.

Betalningsalternativ
Vi använder oss av Payson och dess olika betalningslösningar när du handlar som privatperson online på vår webbshop ”www.folketsdack.se”. Där går det att välja mellan att betala med direkt med kort som VISA och MasterCard och direktbetalning till bank. Du kan även betala via PayPal och Swish.

På våra fysiska anläggningar kan du betala med kort som VISA och MasterCard, Swish och med kontanter.

Fakturering erbjuds enbart till företagskunder och offentliga institutioner och myndigheter. Vid gör alltid en kreditupplysning om företagskunder, innan vi kan erbjuda fakturering som ett betalningsalternativ.

Priser
Alla våra konsumentpriser visas alltid i svenska kronor (SEK) inklusive 25% moms, såvida inget annat framkommer. Priser till företagskunder och offentliga institutioner anges alltid i svenska kronor (SEK) exklusive 25% moms om inget annat framkommer.

Leverans
Vi använder oss av olika fraktföretag som Best, DSV, UPS, DHL, Postnord och Shiplink när vi levererar produkter runt om i Sverige. Fraktkostnader tillkommer alltid vid beställning om inget annat framkommer.

Fraktkostnad
Fraktkostnader kan variera beroende på vilket fraktföretag och fraktlösning som används. Den totala fraktkostnaden meddelas alltid i förväg till kunden innan ett köp genomförs.

När risken övergår till kunden
Risken för varan eller tjänsten övergår till kunden när varan är levererad. Varan eller tjänsten är levererad; när kunden tagit emot produkten i sin fysiska besittning vid uthämtning från utlämningsstället dit vi skickat produkten, vare sig det är hemleverans eller till en annan avtalad jämförbar utlämningsplats; när kunden lämnat någon av våra serviceverkstäder och skriftligen godkänt att tjänsten blivit korrekt utförd och inga andra skador uppstått i samband med utförd service.

Reklamation
All reklamation måste alltid göras skriftligen per e-post ställt till info@folketsdack.se och detta skall alltid göras omedelbart så fort felet eller bristen har upptäckts i varan eller tjänsten. Med omedelbart avses senast inom 14 dagar sedan felet upptäcktes, annars förfaller rätten till reklamation.

Rätt till reklamation av varor gäller endast då felet är ursprungligt, till exempel fabrikationsfel i varan i enlighet med det som är beskrivet i Konsumentköplag (1990:932) respektive Köplag (1990:931) och som inte Folkets Däck AB som återförsäljare kan anses vara ansvarig för. Vid sådana fall hänvisas reklamationen vidare till producenten av varan. Med ursprungliga fel avses fel som ofta är direkt märkbara för kunden, till exempel däck som inte är tillräckligt runda, skeva fälgar och liknande brister som inte Folkets Däck AB som återförsäljare kan anses ha någon bidragande orsak till

Rätt till reklamation av utförda tjänster gäller endast då fel kan påvisas som relaterar direkt till felaktigt utförda tjänster. Skador som uppkommit i efterhand på grund av kundens oaktsamhet, stenskott, parkeringsskador, lågt lufttryck och liknande, omfattas inte av garantin och någon reklamationsrätt föreligger därmed inte.

Inspektionsrätt
När reklamationer eller ångerrätt åberopas av kunden, så äger vi alltid rätten att göra en inspektion av de reklamerade varorna och tjänsterna. Skulle det visa sig att det förekommer fel som orsakats av oss, så har vi alltid rätten att i första taget åtgärda felen kostnadsfritt och företa en omleverans av varor och tjänster. Om felen inte kan avhjälpas i nästföljande omleverans, så äger kunden rätt att häva köpet.

Om det visar sig att felen inte beror på Folkets Däck vid en inspektion, utan på kunden eller på andra omständigheter knutna till kunden som vi inte har något samband till, äger vi alltid rätt att ta ut en inspektionsavgift av kunden. Storleken på avgiften skall alltid motsvara den totala kostnaden för arbetstid, material och andra merkostnader som uppkommit i samband med den specifika inspektionen som företagits i det enskilda fallet.

Ångerrätt och returrätt
När du som privatperson handlar produkter online på folketsdack.se har du enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, alltid rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från mottagandet. Denna rätt gäller inte för företagskunder, myndigheter och andra liknande juridiska personer. Du har som kund rätt att avboka så länge varorna inte har bearbetats och lämnat lagret. En bekräftelse på er avbokning kommer att skickas tillbaka till er e-post.

För att åberopa ångerrätten måste du inom 14 kalenderdagar kontakta oss och skriftligen via e-post info@folketsdack.se, framhålla denna begäran, annars förfaller ångerrätten. I samband med detta skickar vi en retursedel som du kan använda för att frakta varorna tillbaka till oss.

Ångerrätten gäller enbart för nya och oanvända produkter. Du som kund står för hela fraktkostnaden av varorna tillbaka till oss. Varorna skall helst av allt vara emballerade så som när de levererades, eller på ett likvärdigt sätt. Du som kund ansvarar för att varorna är ordentligt emballerade och inte riskerar att skadas under transporten tillbaka till oss. Skulle varorna skadas kommer du som kund att bli debiterad fullt för den totala värdeminskningen.

Varorna anses vara i kundens besittning fram till dess att varorna återlämnats fysiskt sett till Folkets Däck AB. Återlämnandet och besittningsövergången till Folkets Däck anses ha inträffat, när kunden direkt själv, eller genom ett tredjepartsombud i form av ett fraktföretag gjort en fysisk återlämning av varorna direkt till Folkets Däck AB.

Reservationer för tryckfel
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i våra priser, annonser, text på våra hemsidor och övriga jämförbara ställen. Vi förbehåller oss alltid rätten att företa nödvändiga ändringar för att korrigera felaktigheter.

Vi reserverar oss även för eventuella slutförsäljningar av varor som kan finnas med på våra hemsidor, sociala medier, annonser och liknande ställen, som ännu inte tagits bort eller uppdaterats, på grund av olika omständigheter.

Force majeure
Folkets Däck AB är helt befriad från ansvar och leveransförpliktelser gällande det här köpevillkoret och dess innehåll, på grund av omständigheter som Folkets Däck AB inte anses kan kunna påverka, omständigheter som krig, naturkatastrofer, statliga ingripanden, utbrutna pandemier och tillkommande statliga pandemirestriktioner, arbetskonflikter och liknande.

Jämför
Varukorg
DINA PRODUKTER
Varukorg
DINA PRODUKTER